De dag wordt ingedeeld in verschillende momenten waarbij zowel het vrij spel als het begeleid spelen elkaar afwisselen. Korte en geleide activiteiten bereiden de kinderen voor op hun overgang naar de kleuterschool.
Voor baby’s is de dagindeling niet van toepassing, zij volgen elk hun eigen ritme en hun eigen behoeften. Ik tracht zoveel mogelijk de gewoontes van thuis over te nemen opdat het kind zich bij mij goed voelt.
Voor peuters is het belangrijk dat ze groeien binnen het groepsgebeuren en op die manier voorbereid worden op de kleuterklas. Ze moeten leren rekening houden met elkaar, hun beurt afwachten,… Sociale vaardigheden worden geoefend en zelfstandigheid gestimuleerd.
Om structuur te geven aan de kinderen verwacht ik ook een zekere inzet van de ouders. Zo is het belangrijk dat de kindjes ten laatste om 9u30 gebracht worden opdat ze kunnen deelnemen aan het ochtendritueel.
Voorbeeld van een dagindeling*
07.30 u tot 09.30 u: aankomst van de kindjes, zelfstandig spelen onder toezicht
09.30 u tot 10.00 u: kringmoment: we begroeten elkaar, zingen ons liedje, spelen een spelletje of luisteren naar een verhaaltje,…
10.00 u tot 10.15 u: melkje + koek, papje,…
10.15 u tot 11.00 u: groepsactiviteit of groepsspel (peuterturnen, knutselen, spel,…)
11.00 u tot 11.30 u: zelfstandig spelen onder toezicht
11.30 u tot 12.15 u: warm middagmaal vers bereid
12.15 u tot 13.00 u: verzorging, voorbereiding middagdutje, zelfstandig spelen
13.00 u tot ??.?? u: slapen volgens individuele behoefte
14.30 u tot 15.30 u: zelfstandig spelen onder toezicht
15.30 u tot 16.00 u: fruithap
16.00 u tot 18.00 u: zelfstandig spelen onder toezicht / begeleide activiteit
*Dit is een voorbeeld om te laten zien hoe we de dag een beetje plannen. De dagindeling is afhankelijk van het aantal aanwezige kindjes, de leeftijd, de tijdstippen wanneer de kindjes komen en gaan en zeker van de individuele behoeften van het kind.